Med viss besvikelse såg jag att senaste Tradera-köpet var:
1. Dåligt inpackat, dvs plagget låg inte ens i en plastpåse utan enbart inlindat i presentpapper?!
2. Var otvättat och verkade ha ingrodda ”fläckar” sen waaaaaaaaaay back. Det vita var numera den där solkiga tonen som vita plagg lätt får efter ett tag.

Men jag är inte den som ger upp utan istället peppas jag att få plagget back to white, fast helst då utan att använda medelt med samma namn. Vet en massa husmorstips vad gäller mat- och vinfläckar men att återfå det vita är för mig ett okänt område. Så tips tas mer än gärna emot!

Som tur är finns ju google och allmänna miljövänliga  fläckborttagningstips hittade jag bl a på coop.se Det allra viktigaste är självklart att man försöker ta bort den så snabbt som möjligt, men att t ex citronsyra funkar på bärfläckar eller att matolja funkar mot klister hade jag ingen aning om. Ett av de skönaste tipsen är ändå att oljefläck ska gosas in med ännu mera fett – smör – eftersom logiken säger att fett löser fett : )

En annan bra tipssida är, kors i taket från en kommun, Ale, som radar upp följande som miljövänliga alternativ till starka borttagningsmedel: potatismjöl, salt, citron, citronsyra, disk- och tvättmedel, ättika, matolja, mjölk och filmjölk.

Men back to white, där är det lite mer skralt med resultat, men ättika verkar funka. Som ju också är bra att köra då och då i en tom tvättmaskin för att få bort ev dålig lukt. Sen hittade jag även ett tips på collective.se som jag genast ska testa, nämligen att blötlägga i saltat vatten! Håll tummarna!